keskiviikko 13. marraskuuta 2019

MUJI | bränditön brändi

Kuva: MUJI/Mellakka Helsinki

Muji on lyhennelmä Japanin kielen ilmaisusta mujirushi ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. Brändittömyydestään onkin tuttu myös Japanissa 1980-luvulla kapinana kulutusyhteiskunnan kaupallisuudelle perustettu yritys MUJI, joka tarjoaa muotia, kodintavaroita ja ruokaa - muttei ainuttakaan merkkiä. Muji tunnetaan myös "Japanin Ikeana", mutta filosofia ei juuri voisi olla erilaisempi.

MUJIn pääperiaatteet perustamisesta tähän päivään yrityksen tiedotteen mukaan ovat
  1. Materiaalien valinta
  2. Prosessien virtaviivaistaminen
  3. Pakkausten yksinkertaistaminen

MUJI - tuotteet ilman brändiä

MUJIn tuotteet todellakin ovat laadukkaita, harkittuja ja äärimmäisessä minimalistisuudessaan puhtaan ellei jopa herkullisella tavalla tyhjän tuntuisia. Merkittömyys ei kuitenkaan ole yhtä kuin merkityksettömyys, sillä vaikka MUJIa on tituleerattu peräti anti-brändiksi on totuus toisenlainen: äärimmäisyyteen asti alleviivattu brändittömyys on itseasiassa vahvempi brändi kuin moni muu. Nykyisessä kulutuskulttuurissa yksilöllisyys, vastuullisuus ja vaatimattomuus ovat arvossaan ja MUJIn nimettömät tuotteet hellivät nykykuluttajan tunnetta löytämisestä ja individualismista.

MUJIn brändittömyyteen liittyy vahvasti myös se, ettei yritys juuri markkinoi itseään. Mainonta on niukkaa, ja sekin keskittyy enemmän myymään MUJIn filosofiaa kuin itse tuotteita. Samantapaista strategiaa noudattaa myös esimerkiksi H&M:n brändi COS, joka haluaa mieluummin tulla löydetyksi kuin tuoda itseään esiin.

MUJI - Estetiikka

MUJIn brändi (tai anti-brändi) on kautta linjan visuaaliselta ilmeeltään hyvin lähellä skandinaavista minimalismia: MUJIn tila on valoisa, pelkistetty, kirkas mutta lämmin, geometrinen mutta pehmeä, täynnä luonnon materiaaleja. MUJI-estetiikan kiinnostavuus syntyy erityisesti näennäisestä virheettömyydestä ja säännöllisyydestä: MUJI-tilassa ei etsitä vahvaa kontrastia tai säröä vaan totaalista rauhaa.



MUJI - myymälät 

Myymälät tukevat brändin visuaalisen estetiikan visiota selkeästä, järjestelmällisesti rytmitetystä tilasta, jossa sekä layout on silti hyvin vapaa, ellei jopa sokkelomainen. Asiakasta ei juuri johdatella eikä opasteta: tilassa harhailu ja löytämisen ideologia korostuvat jälleen.

Myymälätiloissa puu nousee materiaalina ylitse muiden: lattiasta kattoon eri sävyisillä puuelementeillä täytetty tila huokuu luonnollisuutta ja luonnonmukaisuutta.

Asiakainformaatio on minimalistista sekä ilmeeltään että volyymiltaan: vähäeleiset hintakyltit, tuoteryhmäinformaatio ja erikoismallistojen informaatiojulisteet ovat käytännössä ainoat myymälätilan asiakasinformaatiot.

Tutustu suomen ensimmäiseen MUJI-myymälään kuvapostauksessani MUJI Finland.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti