tiistai 12. marraskuuta 2019

Myymälän layoutin suunnitteleminen

Myymälän layoutin suunnitteleminen kuuluu useimmissa konsepteissa myymälävisualistin työnkuvaan. Konseptista riippuu toki, kuinka laaja-alaista layout-suunnittelu on: kuuluuko siihen ainoastaan esimerkiksi mallinukkejen sijoittamisen suunnittelu myymälätilassa ja loput tehdään konseptiohjeistuksen pohjalta, vai onko työpöydällä koko myymälän layoutin suunnittelu myymäläkalusteiden sijoittelusta lähtien. Konseptista riippuvaista on myös, tehdäänkö layout-suunnittelua päivityksen omaisesti tasaisin väliajoin vai onko layout kohtalaisen staattinen.

Avasin aikaisemmassa asiakaskiertoa koskevassa postauksessani myymälän layoutin eri rakenteita erityisesti juuri asiakaskierron näkökulmasta. Tuossa postauksessa mainitsin hot spotit, tietyt pisteet myymälän anatomiassa, jotka näyttäytyvät asiakkaille erityisen herkullisina. Tässä postauksessa esittelen konkreettisen case-esimerkin siitä, miten myymälän layoutin päivittäminen vaikutti myymälän asiakaskiertoon ja hot spoteihin.





Yllä lähtöpiste, myymälän pohjaratkaisu kesäsesongin lopulla 2016. Myymälässä layout oli pidetty kohtalaisen samanlaisena, eri konsepteilla (naiset, miehet, lapset) oli omat vakiintuneet paikkansa, asiakkaat astelivat toistensa jalanjäljissä läpi myymälän ja jopa myymälän mallinuket olivat jämähtäneet paikalleen. A/W -sesongin kynnyksellä season startin lähestyessä ryhdyttiin puuhaamaan uutta, päivitettyä layoutia.


Tässä päivitetty layout, myymälän pohjaratkaisu A/W16 -sesongin startatessa! Yksinomaan myymäläkalusteita siirtämällä, taktisesti sijoitetuilla irtoreileillä ja uusilla nukkeryhmityksillä asiakkaiden reittiä myymälässä saatiin pidennettyä ja levitettyä laajemmalle. Uuden asiakaskierron myötä myös hot spotien paikat muuttuivat osittain ja niiden määrä kasvoi huomattavasti! Tärkeimmät huomiot tuoreessa layoutissa:

  • Pitkänomaisiin huoneisiin kalusteryhmät sijoitettiin osittain vanhojen kulkureittien "tielle" asiakkaan huomion kiinnittämiseksi pöytäesillepanoihin ja läpikulun hidastamiseksi.
  • Frontteja ja pöytäesillepanoja sijoitettiin kulkureitin mukaisesti paikkoihin, jossa huoneesta siirrytään toiseen: heti uuteen tilaan siirryttäessä katse kiinnittyy fronttiin tai pöytäesillepanoon.
  • Mallinuket sijoitettiin keskeisemmille paikoille, myöskin osittain kulkureittien "tielle". Sijottelu toteutettiin myös niin, että käytävämäisiä tiloja muodostavissa huoneissa nuket sijoitettiin käytävän "loppupäähän" jolloin ne näkyvät jo myymälän etuosasta katsottaessa, mutta kutsuvat käymään peremmälle.
  • Konseptiin kuuluvat, istumiseen ja rentoutumiseen tarkoitetut lounge-alueet sijoitettiin kohtiin, jotka oli vanhassa layoutissa todettu hot spotittomiksi eli eräänlaisiksi kuolleiksi kohdiksi. Lounge-alueet loivat viihtyisää tilaa pysähtymiselle ja taikoivat esiin useita hot spoteja!
  • Myymälän irtoreilejä lisättiin ja ne sijoitettiin entistä harkitummin pöytäryhmien yhteyteen luomaan suurempia display-kokonaisuuksia.
  • Myynnin seurannassa huomattiin välitön kasvu, joka jatkui pitkällä aikavälillä ja joka saatiin ylläpidettyä viemällä opitut asiat käytäntöön ja päivittämällä layoutia jokaisen vaihdon yhteydessä. Erityisesti aiemmin haasteelliset tuotekonseptit kuten miesten tuoteryhmä hyötyi erityisesti asiakaskierron uudelleen suuntaamisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti