lauantai 9. marraskuuta 2019

Myymälätilan asiakasinformaatio

Myymälätilan asiakasinformaatio eli asiakaskommunikaatio on myymälän asiakkaalle kohdistamaa visuaalista viestintää. Asiakasinformaatio välittää asiakkaalle tietoa esimerkiksi meneillään olevista kampanjoista, tuotteen ominaisuuksista, hinnasta ja hinnanmuutoksista, uudesta trendistä tai kanta-asiakkuusohjelmasta. Asiakasinformaatiota myymälätilassa ovat esimerkiksi hintakyltit, tuotekyltit, erilaiset julisteet, seinäopasteet, valotaulut canvasjulisteineen, vaatteisiin kiinnitetyt hintatägit jne.

Asiakasinformaatio osana ostokokemusta

Asiakasinformaatio on olennainen osa eheää ostokokemusta niin yrityksen kuin asiakkaankin näkökulmasta: Suunnitelmallisesti sijoitettu, graafiselta ilmeltään brändiä tukeva ja monipuolisesti esitetty informaatiomateriaali mm. auttaa asiakasta navigoimaan myymälätilassa ja täten viihtymään tilassa pidempään, löytämään houkuttelevimmat kampanjat ja se myös vahvistaa asiakkaan mielikuvaa brändistä. Kaikki tavoittelemisen arvoisia asioita mille tahansa yritykselle.



Brändikohtaiset erot asiakasinformaatiossa

Asiakasinformaation määrä, laatu ja tyyli vaihtelee brändikohtaisesti. Huomattavin ero on brändikohtaisen graafisen materiaalin ilme, sillä tyypillistä on tuottaa kaikki myymälätilan graafinen materiaali hintakylteistä seinäopasteisiin ns. talotyylillä eli linjassa ko.brändille luodun graafisen ilmeen kanssa. Wikipedia määrittelee talotyylin seuraavanlaisesti:

"Graafinen ilme eli talotyyli on yritykselle tai yhteisölle luotu visuaalinen ilme. Graafisen ilmeen tarkoituksena on korostaa yrityksen ja sen toiminnan persoonallisuutta ja symbolisoida yrityksen tärkeinä pitämiä arvoja, toimintaperiaatteita ja tavoitteita. Graafista ilmettä käytetään niin yrityksen ulkoisessa kuin sisäisessäkin viestinnässä.Graafisen ilmeen tärkeimmät osat ovat logo, liikemerkki, värit, typografia ja kuvat. Yritys käyttää näitä graafisen ilmeensä mukaisia elementtejä kaikenlaisissa painotuotteissaan, ilmoituksissaan,sivuillaan, tuotekuvastoissaan ja esitteissään.Hyvän graafisen ilmeen kriteerejä ovat tunnistettavuus, yrityskuvan vahvistaminen, muista erottuminen, selkeys, yhdenmukaisuus, liikeidean tukeminen, kohderyhmien huomioiminen ja persoonallisuus."

Toinen suuri ero asiakasinformaatiossa eri brändien välillä on asiakasinformaation määrä ja esittelytyyli. Taustalla vaikuttaa enimmäkseen sama asia kuin graafisen materiaalinkin kohdalla: talotyyli sanelee myös kommunikaatiotavan eli esimerkiksi sen halutaanko huutaa vai kuiskata. Esimerkkinä kahden saman konsernin eri brändin myymälätilan kommunikaatio kesäalen alkamispäivänä:

Brändi1:
  • Näyteikkunat varattu pelkästään suurikokoisille, kirkkaanvärisille alejulisteille. Ikkunoissa ei mitään muuta.
  • Ale alkaa a-alueelta, jatkuen peremmälle myymälään. Pelkästään a-alueella kaikenkaikkiaan 12 suurikokoista, huomiotaherättävää SALE-kattoriippujulistetta, kirkkaan värinen SALE-kyltitys jokaisessa vaaterekissä ja 1-2 SALE-pöytäkylttiä.
  • Tuotteissa hintatägissä punainen alehintatarra.

Brändi2:
  • Näyteikkunoissa brändin minimalistista talotyyliä tukeva installaatio: harmaista muovipalloista koottu pino, jonka päällimmäisenä yksi neonoranssi pallo. Pienikokoiset, oranssit tekstiteippaukset ikkunoissa viestivät alen alkaneen.
  • Ale alkaa a-alueelta, jatkuen vielä seuraavaan huoneeseen. A-alueella on useampi irtoreili, jotka myymälän muista reileistä poiketen ovat väriltään neonoranssit. Reileissä on minimalistiset, pienikokoiset, puiset hintakyltit, joissa oranssi teksti: sale up to 50%. Huoneessa kiertävillä kiinteillä reileillä vain kaksi samanlaista kylttiä.
  • Tuotteissa hintatägin lisäksi erillinen, brändin muun graafisen materiaalin kanssa yhtenäinen eli varsin minimalistinen tägi, joka ilmoittaa hintaprosentin.


Huomion arvoista myymälätilan asiakasinformaatiota suunniteltaessa

Kuten aiemmin mainittua, hyvä asiakasinformaatio palvelee sekä yrityksen että asiakkaan intressejä ja on täten avainasemassa luomassa brändikuvaa ja sitouttamassa asiakkaita yritykseen. Talotyyli sanelee useimmilla suuremmilla brändeillä sekä asiakasinformaation ilmeen, määrän että sijoittelun, mutta tässä vielä muutama huomio asiakaskommunikaatiota rakennettaessa myymälätilassa:
  • Graafinen materiaali (esimerkiksi hintakyltit, kampanjajulisteet, tägit): Onko materiaali linjassa brändin talotyylin kanssa ja onko se ajankohtaista ja asianmukaista.
  • Sijoittelu: Onko kommunikaatio selkeää ASIAKKAAN NÄKÖKULMASTA? Näkeekö ja kuuleeko asiakas viestini ja ymmärtääkö hän sen oikein.
  • Kohderyhmä huomioon: mikäli talotyyli ei sanele asiakaskommunikaation tapaa ja tyyliä, on tärkeää ottaa huomioon brändin kohderyhmä: minimalistista skandinaavista sisustusta myyvän brändin kohderyhmä tuskin tuntee vetoa räikeään, halpahalli-tyyliseen markkinasirkuskampanjointiin. 
  • Sijainti: Tiedosta missä myymälä sijaitsee fyysisesti. Tarvitaanko jotakin katseenvangitsevaa informaatioelementtiä vetämään ihmisiä myymälään (esimerkiksi kivijalkaliikkeet) vai soljuuko tasainen asiakasvirta myymälän ohi ja ovista sisään (kauppakeskukset)? Riittääkö yksikielinen informaatio, vai tulisiko informaatio tuottaa kahdella tai useammalla kielellä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti